Login
+Follow

Vandring på Mallorca: Vandring 2

By mattias on 2015.11.03 In Utlandsturer

Turen som vi gav oss ut på den här gången började i Sóller, klättrade brant uppför en stund, och följde sedan en höjdkurva hela vägen bort till Deià och Cala de Deià. Cala de Deià är en liten badvik som jag kan rekommendera till alla som har möjligheten att besöka den.

Vandringen till Deià är mycket vacker. Den funkar både för dem som gillar utsikt och för dem som bara vill färdas och uppleva en ny stad. Det finns många alternativa stigar, så man kan variera turen och lägga upp vandringen beroende på hur mycket tid man har. Det finns även möjligheter att ta bussen från Deià om man blir trött eller om man vill spendera mer tid i staden. En mycket bra dagstur.

Vandringsdag 2: Tur till Cala de Deià och tillbaks

Den här gången så började turen med att vi lämnade Sóller i sydvästlig riktning. Leden börjar så fort man kommer över Ma-11, den stora vägen mellan Palma och Sóller. Det blev en tidig stigning längs ”Cami de Rocafort” på cirka 150 m igenom ett glest villakvarter. Även här så bestod vägen av handlagda stenstigar, dessa såg—till skillnad från stigarna på väg upp till Cornador Gran—ut att vara ganska nylagda. Villakvarteren övergick i oliv-, citron- och apelsinodlingar, och stigningen fortsatte. DSC_2892

Plötsligt så kom vi in i en blandskog av ek och pinje, det påminde lite om skogarna i mina hemtrakter i Skåne. Samtidigt som leden svängde tvärt väst så planade den ut sig och vi följde nu en höjdkurva bort från Sóller. Då och då fick vi glimtar av större villor som klängde sig fast på branten inne i skogen, vissa tillhörde nog bönder vars familj hade brukat marken i urminnes tider.

Stigen håller höjden och man har hela tiden vacker utsikt

Ett ensamt träd växer ståtligt på en liten höjd

Vi gick förbi en gammal kyrka i en mycket liten by och kom sedan fram till vad som såg ut att vara en gammal herrgård. Den låg ståtligt mitt uppe på ett litet krön där man, om man tittade åt öst, kunde se Sóller och hela dalen bort till Port de Sóller. Om man istället tittade åt väst så kunde man se kuststräckan bort mot viken Cala de Deià. Sikten rakt fram skymdes av en liten kulle där ett ensamt men mycket stort träd reser sig, det ser nästan ut som om någon för länge sedan planerade trädets placering. Herrgården, som heter Son Mico, har både café och B&B och vi bestämde oss för att vi skulle stanna till här på vägen hem. Vi anslöt nu till GR-221 som ledde oss igenom ett fascinerande skogslandskap fullt med stora stenbumlingar som låg huller om buller. Vägen sluttade mycket svagt neråt och tack vare den mindre ansträngande höjdskillnaden och bra underlag så kunde vi ta oss fram snabbt. Efter kanske tre kvart så kom vi ut på en större väg, Ma-10, som vi tvingades följa några hundra meter innan vi kunde vika av in i en fårhage. Vägen förde oss på torr och dammig mark mellan oliv- och mandelträd, vi gick mellan olika hagar och över många små gärdsgårdar. Överallt så hördes pinglanden från boskapen. Stigen nådde randen av en djup ravin och svängde då vänster så att vi kunde ta oss ner i den längre in mot land. Väl nere så står man inför ett val. Man kan gå in mot Deià, en mysig stad likt Sóller, eller så kan man gå genom ravinen ut mot en liten vik vid havet. Cala de Deià.

Cala de Deià

Denna by, eller snarare samling hus, ligger fantastiskt fint placerad inne i en vik kantad av stora klippor som går djupt ner i havet. Stenstranden är liten och mysig naturligt inmurad av stenblock, men om det är högsäsong så skulle jag nog hålla mig undan denna värmegryta. När det är lite svalare så är även denna plats unik. Husen balanserar på trästolpar nerslagna i rå sten och det ser ut som om de skulle rara ihop av minsta vindpust. Dock så har de stått där igenom många stormar. Otroligt. Här finns även en liten restaurang för hungriga besökare.

Vandringen mellan Deià och Son Mico

God kaka

Herrgården Son Mico

Vi badade och snorklade en kort stund innan vi bestämde oss för att bege oss hemåt. Vi gick samma väg tillbaka och plötsligt så var vi vid herrgården igen. Det är märkvärdigt hur snabbt det går när man känner till stigen. På herrgården så blev det fika som utlovat. En mycket charmig kvinna serverade oss goda kakor och fint kaffe och precis som innan så var utsikten från deras uteservering magisk.

När vi var mätta och belåtna så svängde vi tidigt, kanske redan 100 m från kaféet, och tog en annan väg hem. Istället för att vandra halvvägs upp på bergskanterna runt Sóller så gick vi ner mellan dalens olivträdgårdar. Jag tyckte personligen att vandringen på kanten var finare, men det är alltid kul med lite omväxling. Från herrgården så finns det även en stig till Port de Sóller om man vill ta ett dopp till, eller om det skulle vara så att man har sin ”bas” i byn eller på vandrarhemmet.

Den sista biten innan vi kom fram till staden var som förgylld, solen var påväg ner och allting fick en guldaktig färg. Olivträden glänste majestätiskt.

ungefärlig vandringsled

3 Responses to "Vandring på Mallorca: Vandring 2"

Comments (3)

1. Nils wrote:

Blev taggad på Mallorca!

2. Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om oss

Hej! Vi som skriver på denna lilla blogg heter Mattias och Alexander. En lättviktsvandrare som även är en höjdare på klättring, och en som gillar allting från vandring och bushcraft till fiske och paddling. På denna blogg har vi tänkt samla olika äventyr och mycket annat. Vi är ofta ute i det fria och vill man på äventyr så är naturen helt klart rätt plats. Hoppas du finner vår blogg intressant!