Login
+Follow

Vandring på Mallorca: Vandringsdag 3

By mattias on 2015.11.17 In Utlandsturer

Vi hade nu varit  i vandringsparadiset Sóller i fem fantastiska dagar som vi hade varierat med vandring, klättring och badande. Vissa i familjen var ganska trötta på att gå men under frukosten så kom vi ändå överens om att vi ville utnyttja vandringsmöjligheterna fullt ut och vandra även denna dag. Då vi hade lite tid på oss att bestämma vart vi skulle, samtidigt som vi alla ville ha möjlighet att bada mycket denna varma dag, så valde vi en annorlunda men mycket väl värd väg till Port de Sóller och tillbaks. Denna väg passerar en utkiksplats som kallas ”Mirador de ses Barques”, som ungefär betyder ”utkik över båtarna”, en plats som är väl värd att besöka om man vill få en överblick över Sóllers placering och Port de Sóllers hamn. På vägen hem så passerar man även Port de Sóllers vandrarhem och vägen mellan vandrarhemmet och Sóller är helt magisk!

Denna vandring är mycket bra om man är lite trött då den kan avbrytas på många ställen så att man snabbt kommer direkt tillbaka till Sóller eller Port de Sóller. Det är inte heller en särskilt brant stigning, totalt kanske 5oo m.

Vandringsdag 3: Omväxlande väg till och från stranden
Sóller är en mycket mysig stad

Denna dags vandring började likt toppbestigningen genom att vi lämnade staden i öst och vi begav oss längs GR-221 mot de små byarna Fornalutx och Biniaraix. Nästan direkt efter att vi kom ut ur staden så svängde vi av den välanvända vandringsleden och gav oss av upp för en liten kulle. Det blev en långsam stigning då och man kunde hela tiden vända sig om och speja ut över den vackra staden som vi hade lämnat bakom oss. Vi passerade gårdar och villor med blomstrande trädgårdar. Efter en stund så kom vi till en vägkorsning. Man kunde här välja mellan att gå till Port de Sóller, Fornlutx eller till Mirador de ses Barques. Vi fortsatte rakt fram mot utkiktsplatsen.

Vi hittade mandelträd med "fallfrukt" på marken. Jag har aldrig smakat så goda mandlar!

Vi hittade mandelträd med ”fallfrukt” på marken. Jag har aldrig smakat så goda mandlar!

Vägen fortsatte nu in i en hage där vi gick under olivträd på välnerbetat gräs. Här och var så fanns det gärsgårdar som hindrade sten och grus från att rulla ner för den lilla sluttning som vi nu ”besteg”. Samtidigt som vi kom ut ur hagen så planade stigen ut och vi kom ut på en liten bilväg. Vi såg vi aldrig någon bil under hela den tiden som vi strosade fram här. Stigen vek ofta av från vägen och in i skogen av pinje och ek bara för att ansluta igen senare. Vi vandrade sedan på i kanske 30 min utan att någonsin vika av vägen igen.

Det var en omväxling av vägval som oroade min syster, hon trodde att vi hade gått fel. Vandringsstigen är utmärkt med halvmeter höga stolpar med pilar målade på. Vid varje sväng så finns det en sådan här som markerar var stigen går. Dessa är mycket lätta att missa när man är djupt inne i att sjunga vandringssånger. Febrilt så letade vi medan vi vandrade vidare men plötsligt så delade sig själva bilvägen. Det fanns ingen stolpe i synhåll. När vi väl insåg vårt misstag så fick vi stanna och titta på kartan. (Ingen GPS här, inte!) Vi kunde snabbt identifiera våran position, vi märkte dock att vi skulle ha svängt för kanske en kilometer sedan. Vi hade missat utsiktsplatsen. Vi hade dock lite tur i oturen då vi märkte att vår stig faktist korsade den väg vi nu stod på bara några hundra meter längre fram.

Vi kom plötsligt ut ur den lilla skog som vi hade gått i ett bra tag nu och i en ”Big Game Area” som alltså var en jaktzoon. Den bestod mest av damm och sten och fikonkaktusar. Förändringen av omgivningen förvånade oss verkligen. Vi vandrade på tills vi kom fram till en ny bilväg. Denna var betydligt större än den förra och det kom nog en bil var fem:te minut. Vi följde denna väg mellan lantbruksgårdar hela vägen till Port de Sóller och havet.

Utsikt från våran ersättning för Mirador des B

Utsikt från våran ersättning för Mirador des Barques

Porte de Sóllers vandrarhem ligger precis bredvid byns fyr. Härifrån har man en mycket fin utsikt över havet. Vandrarhemmet fungerar även som kafé och restaurang. Dennes position är även på vägen längs GR-221. Vi gick alltså upp till vandrarhemmet och tog här en kaffe. Vi följde sedan GR-221 hem.

Denna pittoreska vandringsstig leder dig igenom ett mystiskt landskap med pinje och stora stenblock här och var. Vi vandrade in i dalen längs en av dess kanter. Gamla ladugårdar med trötta åsnor och sömniga får och getter låg utspridda över olivträdgårdarna.  Här och var så stod lantbrukarna och sålde dagsfärska apelsiner. Man kunde betrakta hur bergen i fjärran delade molnen så att det bildades onaturliga formationer på himlen.

Olivträden är alla mycket gamla och knotiga. Oliver får trots allt inga oliver förrän de är 50 år gamla

Olivträden är alla mycket gamla och knotiga. Olivträd får trots allt inga oliver förrän de är 50 år gamla.

Vi kom runt ett krön och lämnade Medelhavet bakom oss, vi var nu i kanten av Sóller. Vandringsleden förflyttade oss ut på en biltom väg vilken gick mellan stora och pampiga villor. Efter ett tag så fick vi avvika från GR-221 och ta närmaste vägen mellan Sóllers små gator till vår lägenhet.

0 Responses to "Vandring på Mallorca: Vandringsdag 3"