Login
+Follow

Sökandes inspiration från förra våren: Minivandring på Romelåsen

By mattias on 2016.01.27 In Äventyr

Hej, alla vandrare! Nu så är det bara någon månad kvar innan våren slår till i Skåne. För att bestämma vad vi ska göra under denna fantastiska tid med blommor och grönska så har vi på alltomfriluftsliv bestämt oss för att gå igenom några gamla äventyr från förra året. Eftersom att vi båda går i skolan så har vi ofta svårt att komma ifrån. Detta kräver mer planering och kraft. Det här en del i en serie som vi kommer att lägga upp inför vårens eskapader!

Minivandring på Romelåsen:

‘‘Undrar hur många ungdomar i vår ålder som väljer att gå ut ensamma i skogen och sova över i ett vindskydd med myror krypande i sovsäcken en lovdag som denna, istället för att sitta hemma och spela datorspel med en läsk i handen.’’

Klockan är 14.00 när vi lämnade Häckeberga kvarn och vandrade in i Romeleåsens naturreservat. Solen strålade och fåglarna sjöng.  Skåneleden korsade nästan direkt Höje å som lugnt porlade i sin egna takt. Den fortsatte sedan längs en stig med en vacker beteshed till höger och en tät lövskog till vänster. Solen sipprade in här och där och gav skogen förtrollande sken. Skåneleden gick därefter in i en planterad lärkskog. När vi hade vandrat en stund i skogen så blev vi uttråkade av att skogen hela tiden följde samma mönster, så vi hoppade över ett stängsel till en hage som låg några 100 m bort och vi fortsatte ”offroad”. Hagens grönskande och nedanför en backe så reflekterades solen i ett stilla vattendrag. När vi närmade oss vattnet så reste sig en ståtlig häger mot skyn och varje gång vi skulle korsa ett dike så fick vi akta oss för att inte trampa på en groda. Oräkneliga backsippor senare kom vi fram till en talldunge. Efter att ha plockat några unga tallkottar samt druckit några droppar vatten gick vi vidare.

DSC_4463Två timmar innan skymningen kom vi fram till en bra plats för att slå upp
ett läger. Vi började med att göra en primitiv men noggrant placerad eldstad så att vi kunde elda och laga mat på utan att riskera att elden spred sig. Vi fortsatte sedan lägerbyggnaden med att bygga ett vindskydd. (Mer detaljer kommer strax).

Det hade nästan börjat skymma när vi äntligen satte oss runt elden med rykande varm mat bestående av baked beans, nudlar och en syrlig skogssallad (även detta kommer det mer om). Hungriga som vargar kastade vi i oss maten och satt sedan mätta och belåtna och tittade på den rykande kannan med tallbarrs-te som stod och puttrade i de orangeröda lågorna. Hypnotiserade av elden märkte vi inte att mörkret trängde sig allt närmare och att natten började nalkas. Tillsist kunde vi inte stå emot sömnen längre så vi kröp ner i våra sovsäckar under vindskyddet, sade god natt och höll tummarna för att vi inte skulle bitna av allt för många myror.DSC_4471

Solens strålar väckte oss båda och vi öppnade våra ögon för en ny dag. Ingen av oss var särskilt hungrig, så vi skippade frukosten och gav oss iväg tidigt. När vi hade kommit halvvägs delade sig vägen och vi funderade över huruvida vi ville ta samma väg som vi kom ifrån eller om vi ville ta en annan väg. Den andra vägen och förändring av omgivningen var det som vägde tyngst så vi gav oss ut på okända stigar. Stigen följde länge en å uppströms. Vi märkte inte att stigen ledde oss på avvägar. Efter cirka 30 min kurrade våra magar och vi började fundera på var vi var. Så klart har vår magkänsla rätt. Solen pekade på att vi gick åt norr, när vi skulle åt väst. Utan karta så valde en lösning smidig lösning; fusk. Upp kommer mobilen och google maps. Vi korsade ån på ett vadställe och 20 min senare satt vi på bussen hem.

0 Responses to "Sökandes inspiration från förra våren: Minivandring på Romelåsen"