Login
+Follow

Påskvandring 2016 – Vandring på Hallandsåsen (Dag 1)

By mattias on 2016.04.09 In Äventyr

Hej alla vandrare!

I påskas så var vi ute på vandring med polaren Hugo i go’a Skåne. Vi sökte oss till Hallandsåsen för att gå ”Kust till kust-leden”. Man kan tänka sig att det vore enformigt att gå uppe på en ås som Hallandsåsen eftersom att den, olikt de andra åsarna i Skåne, är mera av en granplantering än en stor urskog. Och visst är det mycket planterad skog, men där är mycket mer än så. Den väl utvalda leden för dig längs öppna fält, över stora hedar, förbi hallandsåstunnelförgiftade bäckar, till magnifika utkiksplatser och viktigast av allt: in i djupa förrädiska myrar.

Dag 1 (Mattias):

Bussen stannade i Båstad Centrum och vi började spatsera bort mot Skåneledens början vid Hallandsåsens brant. Skåneleden rivstartade med 100 m brant uppförsbacke, där jag som lättviktsvandrare skuttade upp bredvid hunden medan jag kunde höra mina medföljare svära över sina tunga packningar. ”Vänta tills det blir dåligt väder!” Skrek Alex, ”Då så ska vi se vem som skrattar!”

Uppe på åsen så bredde stora fält ut sig och vi vandrade fram, badandes i solens värme och blickandes ut över Laholmsbukten.IMG_0240

Solen sänkte sig långsamt bakom våran rygg när vi vände bort från den solvarma asfalten och in på en liten stig som långsamt förde oss in mellan fält och in i en gammal tallskog. Solnedgången bildade ett majestätiskt ljus som lyste upp urskogen.

Vi var inte de enda som njöt av stunden!

Tallskogen (som vi inte har någon fin bild på) avlöstes snabbt av ett nytt landskap, ett landskap som väckte gamla minnen i mitt och Alex norrlandshjärtan. Vi kunde nu blicka över en ändlös myr med gamla björkar och tallar,  förrädiska vattendrag och till och med hjortron som förgyllde grönskan. Tyvärr så var det ”lite” för tidigt på året för att det skulle ha kommit några bär. Vandrandes längs spången så drog vi in omgivningen med näsan, ögonen, känseln och hörseln. Det kändes som om man hade bivit skickad till de djupaste delarna av Jämtland.

Spängerna var det enda som höll oss från att sjunka ner i myren

Medan vi balanserade oss fram så reste sig två tranor majestätiskt upp och lyfte under gällande skrin. Vi stannade till och beundrade deras skönhet när de flög bort mot den sjunkande solen.

Detta påminde oss om att det snart skulle bli natt så vi skyndade oss något då vi inte ville vandra på spången i beckmörker. Så vi lämnade den sköna oasen och vandrade in i en av de många granplantagen. Träden lät inte många av de resterade solstrålarna in och vi fick stanna och sätta oss pannlampor, underställ och fleece så att vi var redo för 6 km nattvandring.

Mörka skogar och månupplysta landsvägar ledde oss längs åsen. Efter någon timme så hörde vi mullret från en motorväg och innan vi visste ordet av det så gick vi bara ett viltstängsel från de framrusande bilarna. Och här gick vi längre än vad det var behagligt. Den konstanta lukten av avgaser gav en viljan att rusa av stigen och in i skogen, bort från obehaget.

Det tog kanske 30 min innan vi fick våra önskningar uppfyllda då vi korsar motorvägen genom en tunnel. Direkt efter denna så ser vi skylten till vindskyddet, något som verkligen gladde våra trötta fötter! Så efter ytterligare 500 m så kan vi slå oss ner i vårt efterlängtade skydd.

Alla var mycket trötta och vi längtade bara efter att få sova

Men först så behövde vi få i oss något! Alex drog igång en av de största lägereldarna som jag någonsin hade sett, ett riktigt bål och jag började stycka vår fläskkotlett. Denna gnuggade jag sedan in med svartpeppar, citronpeppar och salt. Vi gav ”lägerbålet” en rejäl spark och det rasade samman till en mycket fin glöd. Här lade vi på ett galler, lite aluminium och på detta, en stor klick smör. Snabbt på med fläskkotletterna och sedan har du en fantastisk middag. Till köttet så hade vi potatis som Hugo hade kokat på traingat samt pepparsås…

Vi kunde nu gå och lägga oss mätta och belåtna. Godnatt!

För mer information om dagens tur så gå in på Skåneleden.

0 Responses to "Påskvandring 2016 – Vandring på Hallandsåsen (Dag 1)"